Direktlänk till inlägg 7 september 2014

Måste få min farmor att sluta dricka!

Av Patrizia Andersson - 7 september 2014 16:48

Som Rubriken lyder så måste jag få min farmor att lägga av med alkohol.

Hon har alltid haft sina dagar då hon druckit mycket då hon blivit extremt jävla påfrästande irriterande jobbigt, seg/efterbliven i huvudet pga av alkohol. De är inte så att hon går ut och festar med några på en fredag, utan att hon sätter sig och dricker 2-3 dagar i rad nykter i 1dag upp till en vecka.

Från början va de inte så farligt hon drack relativt ofta, Men inte så hon blev as full Dvs kan inte gå utan och trilla osv. 75% av alla bråk som jag haft med min farmor uppstår pga av alkohol dvs när hon har druckit för mycket.

Nu så har hon haft 4 jävla alkis dagar och varken jag eller någon annan i familjen pallar trycket längre, under dom här 4 månaderna så har hon ramlat och fört ett jävla liv.

Iaf så går hon och whinar om att hennes kropp gör ont men hon tänker inte uppsöka sjukhus för hon vill hellre sitta hemma och köra sitt jävla alkis race.
Givit förslaget om sjukhus 150 gånger. Helt jävla sjukt.....

Hon har bara varit inne och whinat om sin jävla kropp självklart lika full som dom tidigare dagarna,

Om jag tar upp hennes drickande eller min syster gör det så är vi dumma i huvudet och ska skita i vad hon håller på med.

Själv så pallar jag inte med en farmor som är en jävla alkis ramlar och beter sig som ett as och är på allmänt fuckat jävla humör pga av alkohol.

Och som sagt vad fan ska jag göra åt de? med tanke på att jag inte kan prata om hennes drickande.

Vill verkligen bryta ner henne på något sätt så hon ska fatta hur jävla mycket hon förstör med sitt jävla drickande, orkar inte rabbla upp allting här.

För övrigt är min farmor världens snällaste i nyktert tillstånd men satan själv när hon har druckit.

Så vad hade ni gjort?

 
 
Ingen bild

Linda

8 september 2014 00:39

Hej på dig.
Det ser ut att vara jätte jobbigt för dig och din syster. Det framgår inte av ditt inlägg om du och din syster bor själva med er farmor. Vet inte heller hur gammal du är. Det är därför svårt att ge några konkreta råd på vad du ska göra.
Du har säkert pratat med henne när hon är nykter. Det är det bästa för då kan hon kanske förstå vilken skada hon utsätter er för.
Är hon snäll annars, har hon säkert dåligt samvete för sitt drickande gentemot er. Då är det enklast för henne att säga att ni är dumma, för hon orkar inte ta tag i sitt drickande.

För att hon ska kunna sluta dricka behöver hon också förstå att hennes eget liv kommer att bli mycket bättre utan alkohol.
Hennes värk kan bero på alkoholen.
Den kan hon slippa om hon istället ersätter alkoholen med att gå ut på korta promenader.
Kanske hon träffar någon ute att prata med. Livet kan bli roligare när hon orkar göra saker och umgås med andra människor.

Nu hindras hon att leva ett liv hon kan bli glad av pga alkoholen. Ni kan prata om roliga saker med henne istället för att behöva tjata om att hon ska sluta dricka.
Hennes relation till sina barnbarn kan bli en orsak till glädje istället för sorg som det är nu.

Vi har alla svårt för att ta in det vi INTE ska göra. Därför är det bättre att tala om för henne om allt det fina er farmor kan få när hon slutat dricka.

Hon har själv allt att vinna på att sluta dricka.
Det är svårt för henne att göra det på egen hand. Hon behöver hjälp av läkare eller dom som vet hur man gör för att sluta dricka.
Försök att prata med henne så som jag beskrivit när hon är nykter.

Säg att ni tycker om henne och därför vill ni se att hon mår bra och är glad.
Ni blir ledsna när hon dricker och det gör att ni också mår dåligt. Tala om det för henne.
Ni kan alla bli gladare när farmor har slutat dricka. Det måste hon förstå.

Bor ni i samma hus är hennes drickande något ni får lägga er i, därför att det går ut över er också. Är man fler måste man alltid ta hänsyn till varandra oavsett vad det gäller.

Stå på er och visa er farmor att ni har fått nog och att ni vill må bra.

Ta hjälp av någon annan vuxen som ni känner att ni kan prata med ,om ni är minderåriga.
Ni har rätt till ett lugnt och tryggt liv!

Det här med bloggen är ett bra första steg. Jag är ledsen för er skull och ändå glad för att du berättar detta för någon.
Det är början till en förändring till ett liv där ni kan känna er trygga och glada.

Bra gjort av dig!!!

Jag önskar jag kunde ge er en kram på riktigt!
Jag tittar in igen på din blogg och berätta hur det går. Jag vill gärna stötta dig.
Kramar till dig och din syster!❤



Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Patrizia Andersson - 19 november 2015 05:07

Min kära älskade farfar... Nu har det gått 2 år sedan du somnade in, saknaden är så jobbig och det gör ont i hela kroppen av saknaden till dig. Vad jag önskar att du fanns här hos oss i stället, du hade alltid förmogan att göra en glad och det va...

Av Patrizia Andersson - 4 oktober 2015 21:43


     My heart sank. I couldn't move.  I couldn't think. and now that i've managed to at least move. all I can think about is one moment.  You and I shared years ago. over and over that same insignificant moment. Repeats in my head. ...

Av Patrizia Andersson - 18 september 2015 18:57

Ja, nu vet jag inte hur jag ska börja. Vad jag än skriver kommer det ju bara att låta som ett jävla gnäll. Men saken är den att jag under de senaste månaderna succesivt börjat tappa viljan att leva. Trodde det skulle vända, för det har det alltid gjo...

Av Patrizia Andersson - 10 september 2015 19:27

Nu är jag tillbaka igen..Det är helt sjukt hur fort tiden går, men ändå så långsamt..Jag har börjat få funderingar på om man kanske skulle söka eget snart, kan inte bo kvar här då jag inte mår bra av det. Allt detta tjat om att saker ska vara si&så e...

Av Patrizia Andersson - 22 juni 2015 17:50

Folk som sitter och har näsan i sin mobil och svarar på saker som står på facebook, eller svarar på sms eller något annan social media. Jag stör mig faktiskt på att mitt i ett samtal så tar personen upp sin mobil och börjar svara på något som de sk...

Ovido - Quiz & Flashcards